Pinkelotje forum index Pinkelotje
Welkom op het forum van Pinkelotje. Ben je nog geen lid? Klik op 'registreer' om lid te worden

FAQFAQ   ZoekenZoeken   GebruikerslijstGebruikerslijst   GebruikersgroepenGebruikersgroepen   RegistreerRegistreer 
 ProfielProfiel   Log in om je privé berichten te bekijkenLog in om je privé berichten te bekijken   InloggenInloggen 

Taaltoets peuters blijkt effectief

Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Pinkelotje forum index -> Actualiteit
Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp  
Auteur Bericht
administrator
Site Admin

BerichtGeplaatst: Ma Feb 13, 2006 10:16 am    Onderwerp: Taaltoets peuters blijkt effectief Reageer met quote

Als peuters worden getoetst op hun taalvaardigheid en bij problemen meteen worden geholpen, komen ze later minder vaak terecht in het speciaal onderwijs. Dat blijkt uit een grootschalig en langdurig onderzoek van het Erasmus Medisch Centrum, waarvan de resultaten vandaag worden gepresenteerd.

De onderzoekers lieten tussen 1995 en 2003 circa 10.000 kinderen in Limburg, Den Haag en Tilburg op tweejarige leeftijd een toets maken, waardoor een eventuele taalachterstand meteen zichtbaar werd. Kinderen met taalontwikkelingsstoornissen werd na de toets meteen geholpen.

Doubleren
Vijf jaar later bleek dat hun taalniveau (op hun achtste) niet meer onvoldoende was. Meer kinderen konden, doordat ze als 3-jarige meteen hulp hadden gekregen, naar een reguliere school. De instroom in het speciaal onderwijs daalde met dertig procent.

De proef wees ook uit dat ongeveer een derde van de kinderen met een taalachterstand een keer zal blijven zitten.

Doorverwijzingen
Landelijke invoering van de taaltoets voor peuters kost volgens berekeningen twee miljoen euro extra per jaar, maar tegelijkertijd bespaart het speciaal onderwijs zo'n 5 miljoen euro. De toets voorkomt volgens de onderzoekers dat jaarlijks 2500 achtjarigen in het speciaal onderwijs terechtkomen.

De wetenschappers verwachten dat een landelijke screening jaarlijks circa 5000 doorverwijzingen van peuters oplevert. Consultatiebureaus moeten deze kinderen kunnen doorverwijzen naar een audiologisch centrum, waarna een KNO-arts of logopedist kan worden ingeschakeld, vinden ze.

Bron: http://www.nos.nl/nosjournaal/artikelen/2006/2/13/130206_peuters.html
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht Verstuur e-mail
Sabineke

BerichtGeplaatst: Do Jun 22, 2006 9:51 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Peuters aan de cito????
Van mij hoeft het niet, als ik het idee heb dat er iets mis is met de taal van een kindje, vraag ik aan mijn collegae of ze dit ook is opgevallen en daarna vraag ik het aan ouders en stel voor er op het consultatiebureau het er over te hebben.Logopedie zit hier al met wachtlijst en onder de drie is logopedie lastig!
queen

BerichtGeplaatst: Di Jun 27, 2006 6:43 am    Onderwerp: Reageer met quote

Ik vind het ook niks eigenlijk.
Kinderen moeten kunnen spelen!
Naar boven
Bekijk gebruikers profiel Stuur privé bericht
Hennie

BerichtGeplaatst: Wo Jun 28, 2006 9:33 am    Onderwerp: Reageer met quote

Natuurlijk hou je zelf de taalontwikkeling van kinderen ook in de gaten op de speelzaal, maar het is wel degelijk van groot belang dat kinderen getest worden op hun taalvaardigheid, dat kan op een hele speelse manier gebeuren, en in meerdere keren!Verder kun je door veel met taal bezig te zijn, zelf al een hele hoop aan de taalontwikkeling doen. Boekenpret,in combinatie met vertelkasten, de schatkast,liedjes en versjes, stempelkaarten, en de ikkekoffer helpen daar al enorm bij.
Sabineke

BerichtGeplaatst: Wo Jul 05, 2006 11:50 am    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Hennie,
Ja, ik doe zelf ook heel veel aan taal, echter ik vind niet dat ik bevoegd ben om te laten doorverwijzen, dat moet naar mijn idee bij de consultatiebureau arts of huisarts, dus ik kan het alleen aangeven bij ouders dat ik mijn zorgen heb en vragen of ze het willen bespreken, de rest moet van een arts komen.Zo te lezen doen jullie aan voor, vroeg educatie en onze psz. heeft geen VVE program.
Groet, Sabineke

Hennie

BerichtGeplaatst: Do Jul 06, 2006 7:52 am    Onderwerp: Reageer met quote

Joi Sabineke, inderdaad wij doen aan voor schoolse educatie, en dan is taal juist een van de aandachtspunten.We vullen van alle kinderen dan ook twee keer een overdrachts formulier in dat besproken word met de ouders.Daarin wordt ook de taalontwikkeling behandeld.En ja, ook wij verwijzen kinderen met een achterstand in hun taal ontwikkeling door naar de huisarts of het consultatie buro.
groetjes! Very Happy

Laatst aangepast door Hennie op Ma Aug 21, 2006 11:14 am, in totaal 1 keer bewerkt
Naar boven
Sabineke

BerichtGeplaatst: Do Jul 06, 2006 5:25 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hoi Hennie,
Welk VVE program draaien jullie?Ik heb een keer meegelopen met een Piramidegroep en die waren niet zo enthousiast omdat veel dingen echt voor 3 jarigen is en dus de peuterspeelzaalkindjes vanaf 2 jaar al komen.Ze vonden de test plaatjes ook niet altijd duidelijk genoeg, soms teveel informatie per plaatje ten opzichte van de testvraag.
Groet,Sabineke

Hennie

BerichtGeplaatst: Di Sep 12, 2006 7:32 am    Onderwerp: Reageer met quote

hoi Sabieneke, fijne vakantie gehad?
nog even een antwoord op je vraag, wij werken met startblokken.
groetjes Hennie Very Happy
Sabineke

BerichtGeplaatst: Di Sep 12, 2006 8:47 pm    Onderwerp: Reageer met quote

Hallo Hennie,
Ja heerlijke vakantie, leven zonder tijdsdruk, er gaat niets boven! :lol:En jij ook genoten?
Startblokken, ik heb even moeten google-en;ik had er nog nooit van gehoord Confused . Vind je het prettig om mee te werken?Ik kwam ook nog een onderzoek erover tegen en daarin stelden ze dat de winst bij startblokken vooral in de sociaal emotionele sfeer ligt, niet in het cognitieve;kun jij je daarin vinden?
Vriendelijke groet,Sabineke

Henna

BerichtGeplaatst: Wo Apr 11, 2007 4:27 pm    Onderwerp: Taalontwikkeling Reageer met quote

Hoi Sabineke,
Lang geleden nietwaar, ik ben een tijdje uit de running geweest, maar inmiddels weer helemaal terug, gelukkig.
Wij zijn in Hoogezand/Sappemeer op dit moment bezig met een cursus Taallijn.Een cursus waarin we leren ons nog meer te richten op de taalontwikkeling van jonge kinderen.Dit is prima te combineren met Starblokken. En nee ik ben het niet eens met het onderzoek dat jij gelezen hebt, startblokken is een verrijking op alle vlakken van de ontwikkeling van kinderen.Je hele manier van werken veranderd er door, je bent op alle vlakken veel bewuster bezig met het kind.Wie is het, wat doet het, en wat kan ik doen om taal, spel en ook sociaal/emotioneel meer te bieden, te verrijken.Ik ben er erg enthousiast over,hoewel het wel wat meer tijd en inzet van de leidsters vraagt.Als je er eenmaal aan gewent bent, dan is het een heerlijke manier van werken.

Groetjes hennie Very Happy
Naar boven
Berichten van afgelopen:   
Plaats nieuw bericht   Plaats reactie    Pinkelotje forum index -> Actualiteit Tijden zijn in GMT - 2 uur
Pagina 1 van 1

Ga naar: